Yoga

"Mijn lichaam is onwijs wijs"

Het woord yoga betekent verbinding, eenheid. Yoga brengt evenwicht tussen uitersten. Tussen beweging en rust. Spanning en ontspanning. Om zo dichter bij jezelf te komen. Om uiteindelijk volkomen rust in jezelf te ervaren. Yoga leert ons met liefde, respect en wijsheid naar ons lichaam te luisteren.

Meer dan 20 jaar beoefen ik yoga. Het begon met het wekelijks volgen van yogalessen. Tegenwoordig mediteer en beoefen ik yoga iedere dag. Hiermee doorbreek ik mijn waan van de dag en vind ik kalmte, rust en ontspanning. Dit is precies wat ik graag overbreng in mijn yogalessen.

Toen ik in 2017 aan het herstellen was van borstkanker heb ik de helende kracht van yoga  ervaren. Vanaf dat moment heb ik verschillende yoga teacher trainingen gevolgd.  Zo verbind ik verschillende yogastijlen in  mijn yogalessen en -workshops waarin de thema’s ontspanning, loslaten en zachtheid centraal staan.

Vanzelfsprekend hou ik bij alle activiteiten rekening met de geldende Covid 19-regels. Zo geldt o.m. een maximaal aantal deelnemers en is vooraf aanmelden verplicht.
Afhankelijk van de activiteit vraag ik je om eigen materiaal (yogamat/deken/flesje water) mee te nemen.

Een iRest Yoga Nidra sessie of cursus is geschikt om online volgen. In mijn agenda vind je de actuele data waarop de cursus start.

Mindful Yoga

Tijdens deze gecombineerde yoga- en mindfulnessles gaat de aandacht naar je ademhaling, lichaam en gedachten. Je maakt je lichaam soepel en krijgt rust in je hoofd. Mindful yoga wordt afgewisseld met oefeningen in opmerkzaamheid en meditatie. Het accent van de lessen ligt op het vergroten van je bewustzijn en het loslaten van spanning in hoofd en lichaam.

Restorative Yoga

Dit is een vorm van yoga waarbij je volledig ondersteund een yogahouding uitvoert. Het gaat daarbij in het bijzonder om zonder (in)spanning de yogahouding op je in te laten werken. Niet om het versterken of oprekken van spieren en bindweefsel. Een Restorative Yoga les bestaat uit een beperkt aantal houdingen. Je wordt daarbij ondersteund door “props” (hulpmiddelen) zoals kussens, bolsters en dekens om ervoor te zorgen dat je volledig kunt ontspannen en herstellen. De houdingen worden 5 minuten of langer aangehouden. Deze vorm van yoga is daarom geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd, fysieke en/of mentale conditie.

Yin Yoga

Yin Yoga richt zich op het inwerken op het “connective tissue” van de gewrichten. Het is een meditatieve vorm van yoga en geeft ruimte in het lichaam in de ruimste zin van het woord. Niet alleen het bindweefsel maar ook het lichaamsveld wordt door Yin Yoga veranderd. De houdingen worden op een passieve maar toch intensieve manier beoefend omdat ze lang worden aangehouden (tussen 1 en 8 minuten). Yin yoga heeft alles te maken met mindfulness. Het zijn in het moment, in je lichaam, in de ruimte en in je gevoel.

iRest Yoga Nidra

Yoga Nidra is Sanskriet voor verbindende slaap. Door de oefeningen uit te voeren, kom je in een slaap terwijl je bewustzijn nog steeds actief is. Je bewustzijn functioneert nog steeds op een heel diep niveau waardoor je in een soort wakend slapen terechtkomt. Bij Yoga Nidra leer je dus te ontspannen door het grijze gebied tussen slapen en wakker zijn te betreden. Om deze staat van zijn te bereiken waarin je fysiek, mentaal en emotioneel ontspant, doe je een aantal specifieke liggende oefeningen en visualisaties. Het leert je jouw aangeboren rust in het lichaam opnieuw te voelen en hierdoor herstellen de neurale verbindingen in het brein die kapot gaan door spanning en heftige gebeurtenissen. iRest Yoga Nidra is wetenschappelijk bewezen effectief bij slapeloosheid, depressiviteit, chronische vermoeidheid en pijn.